Friday, July 27, 2007

karartma geceleri

küresel ısınmayla ilgili olarak veya elektrik tasarufuyla ilgili olarak önerilen birçok fikir bana çok saçma gelirdi hep.
tv yi stand by a değil gercek kapatmayı tercih edin, ürünleri fişden çek,in gibi. hep derdim ki ne kadar enerjii harcıyorki altı üstü led çok az enerji harcıyor. ama harcıyor işte. artık saçma gelmiyor çünkü artık bu tip önlemleri tek başıma yapıyormuşum gibi değilde milyonlarca insanla beraber yapıyormuşum gibi geliyor. öyle olunca da cok mantıklı olyuor.
şimdi size bu mantıkla yapılmış bir arama motoru blackle . milyonlarca insan dünyanın heryerinde internete girdiği zaman başlangıç sayfası olarak google ı açmakta. ve de google normalde bembayaz yani bir ekranın en çok enerji harcaması gereken renkte oysaki siyah olsa çok daha az enerji harcayacak. bu mantıkla yola cıkarak herkesin sayfası olarak arama motoru olarak google ı kullanan blackle ı başlangıç sayfası yapması sayesinde ciddi anlamda çok elektrik tasarrufu elde edilmiş olur. tabii su an image search filan yok ama hemen yaparlar bence
bu fikir bir blog da yayınlandıktan sonra cok tutmuş ve birileri balckle yayına sokmuş. google 'ında var bir tane siyah backgroundlı sitesi fakat onda arama sonucları yine klasik google ekranında cıkıyor oysa blackle siyah ustune gri çıkarak göze de dinlemesi için fırsat tanınmış oluyor . altta da ne kadar enerji tasarruf edildiği yazıyor.
http://www.blackle.com/

6 comments:

deryik said...

ee yalnız burda ironik bi durum var. hemen örneklemek istiyorum duramiycam, misal blackle kullanıp sonra e-bay'den okyanus aşırı sipariş veren biri ironi heykelidir. siparişi eline ulaşsın diye harcanan enerji ve kaynaklar düşünüldüğünde, varsın blackle kullanmasın yani. hani hiç yoktan iyidir de, önlenebilir bir sürü enerji israfımız var, adı hiç geçmeyen.

bi misal daha, "doğaya zararsız ürün kullanmak için kamboçyadan etek getirtiyorum" lafları. ööeeh. naptın kuzum yahu?

ya da "biofuel" tartışmaları. biofuel için kullanılan yağ belli bi ağaçtan elde ediliyor, yalnızca endonezya ve biraz da hindistanda yetişen. %10 daha az kirleten benzin elde etmek için endonezyanın tarım arazilerini dümdüz edip hem yerel ekolojiye hem de ekonomiye ağır hasar veren, iç çatışmalara kadar süren ayaklanmalara sebep olan, sonra da "ah ama bak daha az egzoz olucak benim dünyanın öbür ucundaki mini mini ülkemde" diye vicdan temizleyen batılı olmaktansa, otobüse bisiklete binelim efendim, yürüyelim. "ben illa benzin harciycam vazgeçemiyorum, bari bio olsun" demenin çevreyle bi ilgisi yok, tüketim bağımlılığıyla var.

yani kısacası, çikita muzunuz ekvatordan buraya gelirken zaten ziyadesiyle hem çevreyi hem emeği sömürüyor. blackle olmasa da olur, çikitaya hayır diyebilelim maksat. halk pazarlarına dönüş ve yaşasın anamur muzu diyerek selamlarım efendim.

(ha dünya üzerinde internet bağlantısı olup blackle kullanabilecek nüfusun en çok CFC gazı çıkaran nüfus olması da tesadüf değil tabii.)

not: içlendim, taşıyorum evet.

Emir Bey said...

benim de bilok siyah tabadı eskiden bak bilsem değiştirmezdim tüh şimdi de düzeni kurduk bak eheheh

biloğa milyonlar giriyormuşçasına da davranırım hiç acımam :D

MM. said...

hımm güzelmiş bak bu.
ben de dün cnn türk'te dünyayı kurtarmak için 5 yol diye bişi seyrettim,yarısından çoğunu seyredemedim aslında,bireysel olarak yapabileceğimiz çok ta fazla bişey yokmuş aslında.işte musluk vidalarını sıkalım,rezervuara pet şişe koyalım,odadan çıkarlen ışığı söndürelim..bana da çok etkili olur gibi gelmiyor-du- bunlar.
sahip olduğumuz teknoloji küresel ısınmayı engellemeye yetmiyor,ancak etkilerini azaltabiliyoruz.çocuklarımız ne biçim bi dünyaya gelecekler,falan..iç karartıcı.bi de hala ciddiye almıyor ya insanlar,sinir oluyorum.

fijibaha said...

deryik: çok haklısın evet fakat yine bilinçlenme hareketine ne yazıkki bu bahsettiğin internet başındaki ayrıcalıklı ve esas kirletici kesimden başlamalıyız. ben demiyorum ki tek mantıklı hareket blackle kullanalım içimiz rahat etsin ama çok guzel bir ata sozu zararın neresinden dönülse kardır. ayrıca duyarlılığın ve yaklaşımın açısından da kutluyorum daha önce de yazmıştım bazı konularda dünyanın iyileşmesi açısından en büyük görev bayanlara düşünüyorum.
http://emerteytey.blogspot.com/2007/04/haydi-bayanlar-greve.html

emirbey: hemen siyaha geri dön hem delikanlı adama siyah yakısır

miss marttle: program ikinci yarısını da ben de izledim
insanlıgın ne kadar aciz ve ne kadar sıkışmış durumda oldugunu
gercekten şimdilik sacma oldugunu dusundugum fikirlere bel bagladıgını gordum o açıdıan elimizden geleni yapmalıyız.

Bahar said...

şuan arada sırada bilgisayarı açık bırakıp giden bi insan olarak çok utandım,su tasarufu yapıyorum da elektrikten de kısmaya başlasam iyi olacak blackle'la daha sonra ilgilenicem.

Anonymous said...

Ne varsa siyah'da var, ben bunu daha önceleri söylemiştim zaten :)
Ayrıca hernedense insan mahluku her işi 'yumurta kapıya dayandığında' yapıyor zaten. Bu yüzden bu tür önlemlere daha önceden 'yahu ne alakası var yapmam tasarruf falan benim keyfim yerinde' diyenler birden su, enerji tasarrufu ve doğa ile mutlu mesut yaşama moduna geçtiler. Daha önce aklınız nerdeydi be kuzum?! Bakalım zararın neresinden dönmüşüz ilerde hepimiz anlıyacağız. Ayrıca ona buna kulak asmayıp tasarruf'da bulunan tüm insanları kutluyorum, alkışlayıp onları 1 haftalık LOST adasına yolluyorum..